پایگاه خبری تحلیلی عرش نیوز - آخرين عناوين امور هنري :: نسخه کامل http://arshnews.ir/omorhonariniaz Mon, 10 Mar 2014 10:47:12 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://arshnews.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه تحلیلی عرش نیوز http://arshnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عرش نیوز آزاد است. Mon, 10 Mar 2014 10:47:12 GMT امور هنري 60 دنیای مد و طراحی لباس http://arshnews.ir/vdcamino.49n0y15kk4.html عرش نیوز؛در قرن نوزدهم میلادی چارلز فردریک ورث‏ با دوختن برچسبنام خود به لباس‌هایی که طراحی می‌کرد زمینه ساز آغاز طراحی مد به طور کلی شد.درست پیش از آنکه بزازها مزون های لباس(خانه های مد) خود را در پاریس برپا کنند و انبوه خیاط های شناخته نشده دست به خلاقیت بزنند و مدهای عالی که در دادگاههای سلطنتی پوشیده می شدند برچیده شوند. موفقیت ورث به طوری بود که او به جای اینکه مانند خیاط های دیگر که در قبل تنها از دستور مشتری پیروی می کردند رفتار کند، می توانست به مشتریانش دیکته کند چه بپوشند. واژه ی ‘طراح مد’ در حقیقت اولین بار برای توصیف او ساخته شد. در حالیکه مقوله ی پوشاک در هر دوره ی زمانی توسط دانشگاهیان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، تنها خلق پوشاک از سال 1858 به بعد را می توان به طور موثر طراحی لباس در نظر گرفت. در همان دوره بود که بسیاری از مزون های لباس(خانه های مد) آغاز به استخدام هنرمندان و نقاش ها کردند تا طرح لباس ها را بکشند. تصاویر نقاشی شده به مشتری ها نشان داده می شدند که بسیار ارزان تر از نمونه واقعی لباس تولید شده در کارگاه بودند، در صورتی که مشتری ها یکی از طراحی های آنان را می پسندیدند آن لباس را سفارش می دادند و خانه ی مد از این طریق صاحب درآمد می شد. به این ترتیب، سنت طراحی لباس به جای ارائه ی لباس های تکمیل شده به عنوان یک کار اقتصادی آغاز شد. در طول اوایل قرن بیستم عملا" تمام مد در پاریس و به میزان کمی از لندن نشات می گرفت .مجلات مد از دیگر کشورها سردبیرانشان را به فشن شو های پاریس می فرستادند. فروشگاهها خریدارانی را به فشن شوهای پاریس می فرستادند تا آنها با خریداری لباس ار آنها کپی کنند.  یک طراح مشهور جامائیکایی به نام شانون مگی می گوید:’طراحی مد عشق و شوری است برخاسته از قلب هنرمند. انواع مد پوشاکی که توسط تولیدکنندگان لباس ساخته می شوند در سه دسته ی اصلی قرار می گیرند، اگرچه این ممکن است به شاخه های فرعی دقیق تری نیز تقسیم شود: دوخت سفارشی یا تولید انحصاری(طراحی و خیاطی بانوان) مد پوشاک تا سال 1950، عمدتاً طراحی و ساخت لباس به شکل دوخت سفارشی (روش فرانسوی) و بر اساس اندازه هایی بود که مشتری سفارش می داد، هر لباس برای یک مشتری خاص طراحی و دوخته می شد و برای مشتری ها به شکل انحصاری سفارش دوخت گرفته می شد، به طور معمول در آن دوره از پارچه های گران قیمت و با کیفیت بالا استفاده می شد و با دقت بسیار بالا به جزئیات و اتمام کار لباس دوخته می شد. درنتیجه این کار فرآیندی بسیار وقت گیر بود، ظاهر و تناسب لباس به نسبت هزینه ی مواد و زمان لازم برای دوخت در اولویت قرار داشتند پوشاک آماده یا تولید ماشینی لباس های ماشینی مرز بین دوخت سفارشی و تولید انبوه می باشند، این لباس ها برای مشتری های مخصوص دوخته نشده اند اما دقت بسیاری در انتخاب و برش پارچه صورت گرفته است و به منظور تضمین انحصار، این لباس ها در مقادیر محدود دوخته شده اند. در نتیجه به نسبت گران قیمت می باشند. مجموعه های لباس های ماشینی معمولاً در هر فصل طی دوره ای که به نام هفته ی مد شناخته می گردد توسط خانه های مد به عرضه ی نمایش گذاشته می شوند. این پدیده دوبار در سال در سرتاسر شهرها اتفاق می افتد.انواع لباس هایی که در فصل های مد ارائه می شوند شامل پوشاک بهار/تابستان، پاییز/زمستان و همچنین لباس های راحتی، لباس شنا و لباس عروس می باشند. براساس اطلاعات موجود در ایران، آقایان پیشگامان مدگرایی بوده اند، آنها كه در دوران قاجار و سال های اولیه حكومت رضاخان مجال بیشتری برای استفاده از مدل های غربی و آراستن ظاهر خود داشتند، در سال های بعد كم كم عرصه را به خانم ها واگذار كردند عمده فروشی یا تولید انبوه در حال حاضر صنعت مد بیش از هر چیز متکی بر فروش بازار انبوه است. تولید انبوه طالب بیشتری دارد و نیاز طیف گسترده ای از مشتریان را برآورده می کند. مشاهیر دنیای مد برای هر فصل مد روند هایی را تعیین می کنند که بر اساس آن لباس های ماشینی تولید می گردد. آنها اغلب تمام طول یک فصل را صبر می کنند تا مطمئن شوند آیا سبک مطرح شده می تواند بازار را به دست بگیرد یانه، سپس برای تولید آن ابتکار عمل را به دست می گیرند و به منظور صرفه جویی در هزینه و زمان از پارچه های ارزان تر و تکنیک های ساده تر برای تولید استفاده می کنند که به راحتی می تواند توسط یک دستگاه انجام شود.در نتیجه محصول نهایی می تواند بسیار ارزان تر فروخته شود. یک نوع طراحی وجود دارد که سبک کوچ نامیده می گردد و منشاء آن به واژه ی آلمانی”‌kitsching”‌ برمی گردد که معنی آن زشت یا به لحاظ زیبایی شناسی ناخوشایند است. کوچ همچنین اشاره به نوع پوشش یا نمایش لباس هایی دارد که به اصلاح از مد افتاده اند، اغلب شلوارهای فاق بلند مربوط به دهه ی 80 میلادی نماد مد کوچ در نظر گرفته می شوند. مد در ایران تاریخچه مد در ایران به دربار قاجار ها می رسد. البته در آن زمان مد های اروپا به خصوص فرانسه فقط در دربار مشاهده می شد اما در دوره رضا خان تجدد و مدگرایی به مردم عادی هم تسری پیدا كرد و با ایجاد مغازه های خیابان جمهوری و شكل گیری طبقه متوسط ایرانی بحث مد داغ تر شد . براساس اطلاعات موجود در ایران، آقایان پیشگامان مدگرایی بوده اند، آنها كه در دوران قاجار و سال های اولیه حكومت رضاخان مجال بیشتری برای استفاده از مدل های غربی و آراستن ظاهر خود داشتند، در سال های بعد كم كم عرصه را به خانم ها واگذار كردند. رونق گرفتن تجارت فرا مرزی، افزایش تولید و خدمات، افزایش تقاضای مصرف كنندگان، به وجود آمدن رفاه نسبی در زندگی طبقه متوسط، انسان ها را به سوی ظاهر آراسته و توجه بیشتر به ظواهر زندگی سوق داد. با مدگرایی باید چه کرد؟ دكتر قرایی مقدم می گوید: مدگرایی بدون تفكر و منطق اشتباه است و مدگرایی احساسی و لجام گسیخته، هویت ما را از بین می برد. وی جامعه ایرانی را مد گرا می داند و می گوید: در جامعه ما نمی توان مد را كنترل كرد، اما می توان با آموزش های علمی و رفتاری به جوانان یاد داد كه این نوع مدگرایی، خود باختگی است. جوانان ما باید با هویت دینی وملی كشورشان آشنا شوند. وی معتقد است: این آموزش باید از مدرسه و كتب درسی آغاز شود و با رسانه های جمعی ادامه پیدا كند.در حالی كه در كتابهای درسی ما، هیچ صحبتی از هویت ملی و دینی ما نیست و این آموزش ها كمكی به خود اتكایی جوانان نمی كند. گرانمایه پور نیز معتقد است: مد در بین اقشار كم درآمد، نوعی تقلید است كه بیشتر نشانه احساس فقر و كمبود است. اكثر مردم مد را بامدل های لباس، كفش وآرایش می شناسند. اما مد گاهی از دریچه دیگری خودنمایی می كند.  با این حال می توان نتیجه گرفت که ایران جامعه است مد گرا که گاهی هم آنچنان دچار افراط در این زمینه می شود و جوانی که در این عرصه پا می گذارد به نوعی خود فراموشی فرهنگی و اصالتی می رسد.   فرآوری: سمیه رمضان ماهی بخش هنری تبیان ]]> امور هنري Fri, 12 Jul 2013 07:35:24 GMT http://arshnews.ir/vdcamino.49n0y15kk4.html نقاش ایرانی و سمپوزیوم پنزا http://arshnews.ir/vdcgq39y.ak9ut4prra.html عرش نیور؛شادی نویانی نقاش و هنرمند چیدمانی برای شركت در ششمین سمپوزیوم مجسمه و نقاشی پنزا كه از 26 مردادماه تا 27شهریورماه در شهر پنزا برگزار می شود راهی روسیه خواد شد. این هنرمند دراین زمینه گفته است: سمپوزیوم مجسمه و نقاشی پنزا در عرصه بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دراین دوره 60 هنرمند از سراسر جهان دراین رویداد هنری شركت می كنند كه از ایران من و كیانا غیایی و اسفندیار مراد پور حضور دارند. او افزود: برنامه این سمپوزیوم به این شكل است كه در اختیارمجسمه سازان یك سنگ مرمر یا گرانیت گذاشته خواهد شد و در طول برگزاری سمپوزیوم باید یك مجسمه بسازند و در اختیار نقاشان نیز 15 بوم به همراه وسایل مورد نیازشان گذاشته می شود تا یك مجموعه نقاشی با موضوعی كه درسمپوزیوم شركت كرده اند، خلق كنند. این نقاش با بیان این مطلب كه تاكنون تجربه شركت در سمپوزیوم نقاشی را نداشته است؛ گفت: به نظرم حضور در این سمپوزیوم و خلق یك مجموعه درمدت زمان 21 روز تجربه خوبی باشد. اما بی شك فرصتی فراهم نمی شود كه تمام ریزكاری هایی كه روی یك اثر در آتلیه ام انجام می دادم را در سمپوزیوم هم انجام بدهم. چون من روی یك تابلو حداقل یك ماه كار می كنم اما در این سمپوزیوم باید در مدت 21 روز 14 اثر را خلق كنم. نویانی درباره مجموعه ای كه در این سمپوزیوم خلق خواهد كرد گفت: دراین سمپوزیوم یك مجموعه نقاشی فیگوراتیو با تكنیك اكرولیك خلق خواهم كرد او همچنین درباره نمایشگاه انفرادی اش گفت: هنوز زمان برپایی این نمایشگاه را قطعی نكرده ام اما به احتمال زیاد در زمستان سال جاری مجموعه جدیدی از نقاشی های دوست نداشتن تن را به نمایش خواهم گذاشت.      بخش هنری تبیان ]]> امور هنري Fri, 12 Jul 2013 07:31:15 GMT http://arshnews.ir/vdcgq39y.ak9ut4prra.html مشخصه‌های زیباسازی شهری http://arshnews.ir/vdcgqx9y.ak93y4prra.html عرش نیوز؛وی گفت: بیش از توجه به زیبایی در مرحله نهایی، باید راهكارهایی را در پیش گرفت كه در فرآیند شكل گیری یك شهر یا بنا، باحداقل زشتی مواجه شویم، دراین صورت در دراز مدت با هزینه كمتری به زیبایی بیشتری می رسیم. وی افزود: ممكن است شخصی كه متصدی شهر است، بگوید كه فرآیندی طی بیش از 100 یا 200 سال منجر به این شده است كه در حال حاضر در مقایسه با شهرهای كهن و قدیمی، ما منظر آشفته یی داشته باشیم. مثلا در حالت توسعه كنونی، بزرگراهی كه ساخته می شود، نتیجه اش جداره هایی است كه به نظر می رسد شهرسازها اجازه ساخت پنجره روی آنها را نمی دهند و نمی دانم این قوانین را از كجا می آورند كه جداره های خام نازیبا باقی می ماند. این هنرمند در زمینه هنرهای محیطی و زمینی گفت: معمولادر كشور ما در گذشته، بیشتر ابلاغ پیام های سیاسی با اخلاقیات مذهبی را سعی می كردند در یك قالب گرافیكی در مقیاسی بزرگ كار كنند. اما در شرایط جدیدتر به نظر می رسد كه راهبردهایی می خواهند كه این كارها را از نظر بصری هماهنگ كنند كه قابل تقدیر است. نادعلیان با اشاره به اینكه بهتر است قبل از اتمام كار، درباره زیبایی آن فكر كنیم، گفت: یكی از كارهای اشتباه این است كه ما پل ها و زیرگذرهای جدید زیادی می سازیم و از دید سازنده، معمار و شهرساز، آن جداره بتنی با ساختار هندسی اش یك نوع طراحی است، ولی معمولابا هزینه زیادی می آیند و روی آنها كاشی كاری می كنند. حال سوالی كه پیش می آید این است كه آیا آن ریزنقش هایی كه با موضوع روایی كار می شود، مناسب یك محل گذر پرسرعت است یا خیر. نادعلیان درباره راهكاری دیگر برای یكسان سازی و تنوع و هماهنگی گفت: دولت می تواند با ارائه طرح معافیت درصدی از تعرفه ها، هنگامی كه در مناطق مشخص شده از آجر و سنگ های مشخص استفاده شود، به زیبایی شهری كمك كند  وی در ادامه گفت: فكر می كنم اگر زیبایی به سلامت روحی و روانی ما كمك می كند، باید همان طور كه برای بناهای بزرگ یا كوچك یك ناظر فنی می گذارند، یك ناظر بصری هم قرار دهند تا نظارت كند كه آن جداره چه مقدار زیبایی و سازگاری فرهنگی و چه مقدار تناسب با بناهای پیرامونی دارد. نادعلیان درباره راهكاری دیگر برای یكسان سازی و تنوع و هماهنگی گفت: دولت می تواند با ارائه طرح معافیت درصدی از تعرفه ها، هنگامی كه در مناطق مشخص شده از آجر و سنگ های مشخص استفاده شود، به زیبایی شهری كمك كند.        بخش هنری تبیان ]]> امور هنري Tue, 09 Jul 2013 07:19:24 GMT http://arshnews.ir/vdcgqx9y.ak93y4prra.html قالی و قالیچه عشایر http://arshnews.ir/vdcj8teh.uqemyzsffu.html عرش نیوز؛قالی و قالیچه جزو وسایل ضروری زندگی ایل نشینان و جزء اصلی جهیزیه دختران می باشد . اجزای تشکیل دهنده قالی عبارتند از: پود ، تار ، پُرز یا خواب قالی . در این استان جنس تارها از پنبه یا مخلوط پشم و مو است و جنس پودها از پشم یا پنبه می باشد . اما جنس پرز از پشم است و گاهی از کامواهای رنگی ( اکریلیک ) نیز استفاده می شود .   دستگاههای بافندگی قالی و قالیچه در غالب نقاط این استان ساده بوده و توسط خود بافندگان ساخته می شود و مثل سایر عشایر و ایالات ایران از نوع دار افقی است . برای بافت یک قالی ممکن است یک یا دو زن به اتفاق هم کار کنند . زنان بافنده استان کهگیلویه و بویر احمد با تلفیق ذوق و سلیقه خود و با به کار بردن نقوش و طرحهای عشایری قالیهایی می بافند که بسیار زیباست . این نقوش برگرفته از پیشینیان و نسل های قبلی است که به بافندگان امروزی انتقال یافته است و با نقوشی از طبیعت پیرامون خود و اشیاء خود و اشیاء مورد علاقه تولید کنندگان ترکیب و مزین شده است . تعدادی از این نقوش به دلیل مجاورت عشایر کهگیلویه و بویر احمد با عشایر قشقایی و بختیاری وارد بافته های این عشایر شده است . یکی از نقوش تزیینی و قدیمی قالی های استان کهگیلویه و بویر احمد نقش حوض نام دارد . این نقشه مختص زمینه و متن قالی است . نقش حوض با استفاده از خطوط شکسته فضاهای هندسی متن قالی بوجود می آید و بیشتر اوقات با نقوش گل خرده ( نقوشی کوچک مانند گل پنج پر ، چنگ و ...) اطراف حوض ها و فضاهای خالی پر می شود .   حوض انواع مختلفی دارد نقش حوض ساده : که بیشتر در قالبهای قدیمی ( تقریباً 130 سال پیش) دیده می شود . این نقش از یک مربع ساده تشکیل شده و در پیرامون آن هیچ نوع گل خرده ای وجود ندارد و در وسط آن نقش چنگ را می توان دید . نقش حوض چند ضلعی : در این نوع نقش شکستگی خطوط بیشتر شده و اطراف و درون آن با خرده نقش پر شده است . در نمونه ای که تقریباً متعلق به 90 سال پیش است ، نقش حوض شش ضلعی که در پیرامون و درون با خرده نقش مزین شده است دیده می شود . نقش حوض با نشان ساسانی : این نقش در قالی هایی که تقریباً قدیمی هستند وجود دارد . چند حوض در وسط : نمونه هایی از قالی های متعلق به 60 سال پیش به این طرف دیده شده است که نقش حوض های بزرگی در متن قالی و حوض های کوچکی پشت سر هم قرار گرفته اند . حوض در حوض : در این نقش تنوع شکستگی ها بیشتر شده و شکلی را پدید می آورند که به نقش حوض در حوض معروف است . این نمونه ها در 40 سال اخیر بیشتر دیده می شوند . نقوش حیوانات در قالی های کهگیلویه و بویر احمد نیز رایج است . حیواناتی از قبیل : آهو ، شیر، خرس ، کبک و ... که سمبل زیبایی ، شجاعت و ... محسوب می شوند  نقش خشت: از دیگر نقوش رایج در استان کهگیلویه و بویر احمد نقش خشت می باشد . در این نوع نقش متن قالی به مربع های 20 * 20 سانتی متر تقسیم و درون هر مربع یک طرح مستقل از دیگری بافته می شود . پیرامون مربع ها با یک حاشیه ساده محاط شده است و درون خشت ها از شکل های ساده شده طبیعی و اشیاء مورد علاقه بافندگان منقوش می گردد . سرو یکی از شکل های ساده شده طبیعی است که در میان خشت ها بافته می شود . صنوبر و سرو که در جنگل های سرسبز این خطه به صورت تک درخت دیده می شوند برای هنرمند قالیباف یاد آور سرسبزی جنگل و نمادی از شادابی و خرمی است . اصولاً سرو در هنر ایرانی به عنوان درخت مقدس و مظهر بهار و سرسبزی و مردانگی است . استفاده از سرو در تمدن آشوری و عیلامی و پس از آن در هخامنشی دیده شده است . سروهای قالی های عشایر کهگیلویه و بویر احمد به شکل یک سرو ایستاده با شاخه های افقی است . این نوع سرو در حجاری های تخت جمشید نیز دیده می شود . نقوش حیوانات در قالی های کهگیلویه و بویر احمد نیز رایج است . حیواناتی از قبیل : آهو ، شیر، خرس ، کبک و ... که سمبل زیبایی ، شجاعت و ... محسوب می شوند . از نقوش حیوانات نقش شیر اهمیت ویژه ای دارد . در بعضی از قالی ها یک یا دو شیر بزرگ در وسط قالی و شیرهای کوچکی در اطراف شیر بزرگ قرار می گیرند که نشان دهنده شجاعت و عظمت شیر بزرگ در برابر دیگر شیرها است . شیرهای بافته شده قالی های این خطه دارای یال و کوپال هستند . نقش سماور که در کنار نقش گیاهی بافته می شود و در سرتاسر متن قالی با تغییراتی در رنگ بافته می شود از نقوش دیگر قالی های عشایر استان کهگیلویه و بویر احمد است . از نقوش بکار رفته در قالی های عشایراز دو نقش نعلبکی و کله اسبی می توان نام برد که بیشتر در بافته های عشایر همجوار با عشایر قشقایی دیده می شود . این نقش به موازات حاشیه قالی ، به صورت دو ستون با سرستون اسبی شکل در دو طرف قالی قرار می گیرد و یا د آور سرستون های تخت جمشید است . حاشیه قالی های بویر احمد بسیار ساده است و شامل نقوش : سرو و زنگوله ، پنجه خرسی ، صنوبری ، گلسرخی ، کژدمی و پنجره ای می باشد . حاشیه های قالی های قدیمی دارای تنوع بیشتری است و از نقوش هندسی در آنها استفاده شده است .   بخش هنری تبیان ]]> امور هنري Tue, 09 Jul 2013 07:19:24 GMT http://arshnews.ir/vdcj8teh.uqemyzsffu.html هنرمندان جوان در حراج تهران http://arshnews.ir/vdccmiqo.2bqeo8laa2.html عرش نیوز؛در حراج بزرگ تهران که در اولین جمعه تیرماه برگزار شد، استقبالی بی نظیر از 82 اثر هنری ارائه شده صورت گرفت و تمامی آثار در عرض سه ساعت با چکش رضا کیانیان، بازیگر شناخته شده ایران به فروش رفت. آثار ارائه شده در این نمایشگاه شامل تابلوهای نقاشی، عکاسی و مجسمه سازی بود که آثاری از هنر معاصر ایران را از شروع جنبش مدرنیته در قبل از انقلاب اسلامی تا هنرمندان جوان امروزی را دربر می گرفت. نقاشی هایی از هنرمندان شناخته شده و پیشکسوت مانند سهراب سپری، پرویز تناولی آرمان استپانیان، بهمن جلالی،پرویز کلانتری، کاضم چلیپا، فریده لاشایی، بهجت صدر،بهمن محصص، مسعود عربشاهی، منصوره حسینی تا هنرمندان جوان و کمتر شناخته شده ای چون علیرضا آستانه، بهنوش فروتن، سیامک عزمی و هنگامه صدری زینت بخش دیوارهای این نمایشگاه-حراج بود. دومین حراج بزرگ تهران و دستیابی به رقم قابل توجه آن در فروش آثار هنری، نشان از پیشرفت رو به جلو و قابل توجه ارزش آثاری هنری در ایران دارد. هرچند که ارقام خریداری شده در این حراجی، قابل مقایسه با حراجی های بین المللی نیست اما نویدبخش روند رو به رشد جایگاه هنر در جامعه ایرانی است در این میان برخی هنرمندان جوان ،که البته تا پیش از این با شرکت در نمایشگاه های متعدد و حراجهای بین المللی توانسته بودند موفقیتهای چشمگیری را در پرونده کاری خود ثبت کنند، نیز خوش درخشیدند که در این نوشتار به معرفی ایشان خواهیم پرداخت: محمود بخشی، متولد1355 در تهران و یکی ازمجسمه سازان جوان ایرانی است که درسال های گذشته آثارش درسطح بین الملی نیز شناخته شده اند. دریافت نخستین جایزه "افسون ایرانی"(  (Magic Of Persiaازکالج لندن، برگزاری نمایشگاه درگالری ساچی و شرکت درچند دوره حراج کریستی خود دلیلی براین ادعاست. اثر ارائه شده از وی در حراج امسال، با عنوان "تهران از خرم-شهر" به قیمت 72 میلیون تومان به فروش رسید. این اثر از سیگار ، چوب، پلاکسی گلاس و آلومینیوم و در ابعاد 15*5/87*96 سانتی متر ساخته شده بود. به طور کلی آثار محمود بخشی بسیار خلاقانه و عاری از هرگونه محافظه‌کاری رایج است. او در خلق این اثر نیز از سیگار به عنوان متریالی برای خلق اثر خود استفاده کرده است. هزاران نخ سیگار هر روز در این شهر دود می شود و به هوا می رود اما نگاه هنرمندانه بخشی به آن توانست اثری ماندگار را خلق کند که از این عامل سرطان زا به اثری بدیع و پرکشش تغییر کرده است.   گلناز فتحی متولد 1351 است . اثر بدون عنوان وی در این حراج به مبلغ 46میلیون تومان به فروش رفت. این اثر "بی عنوان" با تکنیک اکریلیک روی بوم و در ابعاد 170*142سانتی متر اجرا شده بود. فتحی از جمله هنرمندان جوان ایرانی است که تا کنون نمایشگاه های متعددی در خاورمیانه، اروپا و امریکا برپا کرده است.هرچند آثار او هم در مفهوم و هم در اجرا پا را از هنری بومی فراتر نهاده اند اما همواره وامدار خوشنویسی ایرانی و نگرشهای سنتی به تطور خط در صفحه است که با دیدگاه هایی انتزاعی و اکسپرسیو ، تصاویری تامل برانگیز را شامل می شود. دانا نهداران هنرمند جوان و متولد 1361 در اصفهان است که در چند سال اخیر در نمایشگاه های متعددی شرکت کرده است. هرچند اثری از نهداران تا کنون در حراج های بین المللی ارائه نشده بود اما فروش نقاشی ارائه شده از وی توانست رقم 34میلیون تومان را از آن خود کند. این اثر رنگ روغن در ابعاد 160*120سانتی متر و از مجموعه "مونالیزای من" در ابتدا به قیمتی بین 6تا8میلیون تومان کارشناسی شده بود اما دستیابی به رکورد37میلونی برای این هنرمند موجب شگفتی بسیاری از کارشناسان هنری شد و نام وی را در صدر اخبار آکشن قرار داد. مونا پاد نیز از جمله هنرمندان جوان مجسمه ساز است که اثری با عنوان دو اسب را در این حراج به معرض فروش گذاشت که در نهایت به قیمت 28میلیون تومان دست یافت. این اثر برنزی در ابعاد 23*30*5/42  اجرا شده بود. خانم پاد که متولد 1353 است تا کنون چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی داشته است. طاهره صمدی طاری متولد 1360 از هنرمندان فعال در زمینه نقاشی است. صمدی که تاکنون در بیش از 28نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده، در مارکت های بین المللی نیز، از جمله 4حراج کریستی و یک حراج ساتبی، توانسته آثار هنری خود را عرضه کند. اثر ارائه شده از وی با عنوان "همهمه" از مجموعه "مقصد نامعلوم" و تکنیک رنگ روغن در ابعاد 200*140، رقم 24میلیون تومان را از آن خود کرد و موفقیتی دیگر را برای این هنرمند رقم زد.سرگشتگی انسان معاصر در فضاهای سرد و تکنولوژی زده معاصر از جمله دغدغه های صمدی در خلق نقاشی است. عادل یونسی نیز از جمله هنرمندان جوان متولد 1364 است که اثرش در حراج به قیمت 24میلیون تومان به فروش رفت. این اثر در ابعاد 190*190 با عنوان "سرود رویای نادیده" با تکنیک ترکیب مواد بر روی بوم اجرا شده بود. یونسی شرکت در دو حراج کریستی را در کارنامه کاری خود دارد. تصاویر رئالیستی-سورئالیستی یونسی فضای کامل شخصی از ذهنیات هنرمند را رقم می زند. بیتا وکیلی متولد 1352، تا کنون آثارش را در بیش از 40 نمایشگاه گروهی در ایران، دوبی، کانادا، ارمنستان و فرانسه  شرکت داده است و بیش از 4بار در حراجی کریستی نقاشی های خود را بفروش رسانده است. نقاشی ارائه شده از وی با عنوان "بهمن"در ابعاد 120*120 در حراج به قیمت 22میلیون تومان به فروش رسید. وکیلی در خلق آثار نیمه انتزاعی خود توانسته به کاربست جسورانه ای از مواد غیرمتعارف در نقاشی چون پولک، سوزن منگنه و اشیای کوچک درخشان دست یابد. وحید چمانی متولد 1363 اثری دیگر از مجموعه "اسید آمینه ها" را در این حراج ارائه داد که به قیمت 22میلیون تومان به فروش رسید. وی که در نمایشگاه های متعدد و یک حراج کریستی شرکت داشته این بار دغدغه های ذهنی خود را در قالب تصویری ابهام آمیز از گاوی مرده عرضه داشت که با تکنیک رنگ روغن روی بوم و در ابعاد 107*225 نقاشی شده بود. سعید احمدزاده متولد 1360 اثری با عنوان "خود متناقص" در ابعاد 100*150  تکنیک رنگ روغن روی بوم را در نمایشگاه ارائه داد که به قیمت 15میلیون تومان به فروش رسید.احمد زاده نیز تاکنون در یک حراج کریستی شرکت داشته و نمایشگاه های مختلفی را در کارنامه کاری خود دارد. محمد طباطبایی هنرمند جوان با استعداد و متولد 1366 است . اثر ارائه شده از وی با عنوان "عجیب تر از بهشت" با تکنیک اکریلیک و کریستال روی بوم در ابعاد 150*100 ساتنی متر به قیمت 12میلیون تومان فروخته شد. دومین حراج بزرگ تهران و دستیابی به رقم قابل توجه آن در فروش آثار هنری، نشان از پیشرفت رو به جلو و قابل توجه ارزش آثاری هنری در ایران دارد. هرچند که ارقام خریداری شده در این حراجی، قابل مقایسه با حراجی های بین المللی نیست اما نویدبخش روند رو به رشد جایگاه هنر در جامعه ایرانی است.   سمیه رمضان ماهی بخش هنری تبیان ]]> امور هنري Tue, 09 Jul 2013 07:18:49 GMT http://arshnews.ir/vdccmiqo.2bqeo8laa2.html