توصيه مطلب 
۰
 
Share/Save/Bookmark
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان:
تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز کشور هدف دانشگاه علمی کاربردی است
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۷
رئیس دانشگاه علمی- کاربردی خوزستان گفت: تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز کشور هدف دانشگاه علمی کاربردی است.
به گزارش عرش نیوز؛ارتباط با صنعت را باید یکی از حلقه‌های مفقوده در کشور دانست که روز به روز نبود این اتصال در کشور نمایان‌تر می‌شود. خیل بی‌شمار دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها با اندوخته علمی قابل توجه و توشه ناچیز فن ومهارت درد آشکار امروز آموزش عالی کشور است که باید علاج آن را در نبود ارتباط منطقی و مناسب میان صنعت و دانشگاه دانست.

واحد‌های دانشگاهی بی‌شمار و با جذب بی‌حد و حساب دانشجو به مثابه جزایر دور افتاده می‌مانند که سر در برف کرده و روز به روز دانش آموخته تحویل جامعه اشباع می‌دهند و از سوی دیگر جوامع صنعتی و تولیدی و کشاورزی که تهی از این سرمایه‌های رو زمینی از کمبود علم رنج می‌برند.

دانشگاه علمی کاربردی با هدف اتصال این دو بخش مهارت و دانش در کشور راه اندازی شدند که به گونه‌ای این اتصل را صورت دهند برای آگاهی بیشتر از این موضوع گفت‌و‌گویی را با علی حسین حسین‌زاده رئیس دانشگاه علمی- کاربردی خوزستان ترتیب دادیم که حاصل آن درپی می‌آید.

در شروع صحبت اگر صلاح می‌دانید درباره ضرورت دانشگاه توضیح دهید؟

حسین‌زاده: در ابتدا اجازه می‌خواهم سیستم‌های آموزشی موجود را تشریح دهم. به لحاظ ماهیتی دو نوع سیستم آموزش داریم؛ سیستم غالب که در دانشگاه‌ها چه آزاد چه غیر انتفاعی و پیام نور و در سطوح پایین‌تر در مدارس کشور ایجاد می‌شود سیستم نظری محور است که در آن بر صرف تئوری‌ها و نطریه‌ها اکتفا شده و فن و مهارت آموزی جایگاهی ندارد.

اما سیستمی مهارت محور هم وجود دارد که در آن مهارت و کارآموزی موضوعیت دارد و در آن علم وعمل عینیت دارد مثل دبیرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای و در سطوح آکادمیک دردانشگاه علمی کاربردی تحقق می‌یابد.

نظام آموزش مهارت و فناوری که در بالا اشاره کردید را لطفا تعریف کنید؟

حسین‌زاده: این سیستم آموزشی شامل آموزش‌هایی است که با هدف ارتقاء و انتقال دانش کار و فناوری، به هنگام کردن مهارت‌های شغلی و افزایش بهره وری در تمامی سطوح تحصیلی طراحی و اجرا می‌شود و با استفاده از فناوری‌های آموزشی و ظرفیت‌های آموزشی محیط کار، افراد را براساس استاندارد‌ها برای احراز شغل و حرفه تا سطح مطلوب تربیت می‌نماید.

بطور کلی دنبال تولید اشتغال است و‌‌ همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند مجموعه‌ای که برای ایجاد اشتغال کار می‌کند باید مثل اتاق جنگ دفاع مقدس که شب و روز نمی‌شناخت، کار کند.

درباره اهداف این نظام آموزش مهارت و فناوری توضیح دهید.

حسین‌زاده: در این سیستم آموزشی دو هدف خاص دنبال می‌شود. در وهله اول دنبال آن هستیم با تربیت و افزایش اثربخش نیروی انسانی موردنیاز در بخش‌های مختلف بر اساس استانداردهای شغلی، فرهنگی ارزشی بومی و نیاز بازارکار خوزستان و تقاضای بازارهای منطقه‌ای متناسب با نظام اشتغال کشور را در خوزستان فراهم کنیم.

در مرتبه دوم دنبال آن هستیم با اشاعه و نهادینه سازی فرهنگ کسب وکار مبتنی بر استعداد، ذوق، دانش، مهارت، فناوری، تخصص، توانایی و کارآفرینی با رویکرد ارزش‌های اسلامی و اخلاق حرفه‌ای هستیم.

درباره اهداف این دانشگاه توضیح بفرماید چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

حسین‌زاده: دانشگاه جامع علمی – کاربردی، به دنبال فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمان‌ها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی را برای تربیت نیروی انسانی متخصص و موردنیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ممکن سازد، به نحوی که فارغ التحصیلان هر یک از مؤسسات وابسته به این دانشگاه بتوانند برای کاری که به آن‌ها محول می‌شود دانش و مهارت لازم را کسب کنند و به نوعی دنبال توانمند ساختن دستگاه‌ها و افزایش کارایی در دستگاه‌ها هستیم که این موجبات پیشرفت و تعالی کشور را فراهم می‌کند.

درباره دانشگاه علمی کاربردی خورستان بفرمایید؟ چه تعداد دانشجو دارید؟

حسین‌زاده: اکنون این دانشگاه بیش از 25 هزار نفر دانشجو دارد که یکی از مراکز پرجمعیت دانشگاهی در خوزستان است و این دانشگاه بیش از 30 مرکز فعال در خوزستان دارد که 67 درصد این مراکز در اهواز و مابقی در شهرستان‌ها فعال هستند.

اکنون دانشگاه در چه حوزه‌های فعالیت می‌کند؟

حسین‌زاده: سعی کردیم نیازهای تمامی دستگاه‌ها رو پوشش دهیم و در حوزه‌های فرهنگ و هنر، کشاورزی، مدیریت خدمات اجتماعی فعالیت می‌کند و الان سعی کردیم نیازهای دستگاه‌های چون بهزیستی، هلال احمر، جهادکشاورزی، مناطق نفت خیز، پتروشیمی، حوزه خبرنگاری و همچنین در حوزه‌های بانکداری، مالیاتی، انتظامی، آب و برق و خیلی از حوزه‌های دیگر را پوشش دهیم.

منبع:تسنیم

کد مطلب: 349043