توصيه مطلب 
۰
 
Share/Save/Bookmark
سندی که بازهم سند نشد
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴
روند تدوین سند توسعه آموزش های مهارتی استان کردستان از سه سال قبل آغاز شده و تاکنون سندی تدوین نشده و روند کار همچنان ادامه دارد.
به گزارش عرش نیوز،سه سال پیش برخی مسوولان استان کردستان، بارها طرح تدوین سند توسعه آموزش های مهارتی این استان را به عنوان دستور کار به جلسات شورای آموزش و پرورش می آوردند و در هر جلسه هم بر لزوم تدوین و نیاز کردستان به این سند تاکید می کردند اما تا به امروز این سند تدوین نشده است.

یکی از دستور کارهای دومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان کردستان که هفته جاری در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد باز هم طرح سند توسعه آموزش های مهارتی بود.

این سند، برسر اینکه آموزش و پرورش آن را تدوین کند و یا اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، همچنان سرگردان بود تا اینکه دست آخر اداره کل فنی و حرفه ای کردستان با کمک موسسه پژواک فکر سنندج، پیش نویس این سند را تدوین کرد اما استاندار کردستان مسوولیت تدوین این سند را به سازمان آموزش و پرورش واگذار کرد.

اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان کردستان که وظیفه تدوین این سند را به عهده داشت نسخه اولیه و پیش نویس این سند را برای ارایه به دومین جلسه شورای آموزش و پرورش آورد که مورد انتقاد اعضای شورا قرار گرفت و سند باز هم سند نشد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در این جلسه اعلام کرد ضرورت تدوین چنین سندی را ما ابتدا مطرح کردیم و قرار شد به سرعت تدوین شود و چراغ راهی برای آموزش های مهارتی در بخش رسمی و غیر رسمی باشد اما پس از سه سال همچنان چشم به راه تدوین این سند هستیم.

سالارعرفانی نسب گفت: می خواهیم چراغ راهی داشته باشیم که توسعه آموزش های فنی و حرفه ای بر چه اساسی باشد.

وی افزود: ما در آموزش و پرورش باید سندی داشته باشیم که بدانیم که آموزش های رسمی فنی و حرفه ای را به چه سمتی ببریم و چه رشته هایی در استان کردستان مورد نیاز است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان نیز در این جلسه گفت: ۴۵ درصد از دانش آموزان دوره متوسطه این استان در هنرستان ها مشغول هستند که این سهم را باید به ۵۷ درصد برسانیم.

طالب محمدی با اشاره به اینکه ۱۶ هزار دانش آموز استان در هنرستان ها مشغول به تحصیل هستند، گفت: هم اکنون ۳۷ رشته فنی و حرفه ای در کردستان دایر است اما ۷۰ درصد دانش آموزان تنها در شش رشته مشغول به تحصیل هستند و انتظار داریم سند توسعه آموزش های فنی و حرفه ای به ما بگوید چه رشته هایی در استان توجیه دارد که دایر باشد.

وی گفت: باید بدانیم که با توجه به شرایط و موقعیت استان کردستان چه رشته هایی را آموزش دهیم که دارای بازار کار و توجیه است.

وی با قدردانی از تدوین این سند توسط فنی و حرفه ای و موسسه پژواک فکر سنندج گفت: این سند قبل از طرح در شورای آموزش و پرورش استان باید در اختیار اعضای جلسه قرار می گرفت تا آن را مطالعه و اظهار نظر کنند، چون در نیم ساعت زمان، فرصت اظهار نظر و بحث بر روی این سند وجود ندارد.

نادر بدخشان مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه استانداری کردستان نیز با اشاره به اینکه این سند در حد یک سند توسعه ای نیست، آن را تنها شرح خدمات دانست و گفت: باید نیازهای اساسی استان در آن احصا شود.

یکی از استادان دانشگاه کردستان و عضو شورای آموزش و پرورش نیز با اشاره به اینکه این سند قرار بود سه سال پیش تدوین شود اما به تاخیر افتاد گفت: اگر اعتبار بیشتری برای تدوین این سند می گذاشتند و گروه پژوهشی گسترده تری آن را انجام می داد امروز سندی قوی و قابل عرضه دراختیار داشتیم.

وی بیان کرد در این سند باید نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصت ها مطرح می شد اما اکنون تنها بخش های عملیاتی آن دیده شده است.

مدیر کل فنی و حرفه ای کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تنها در استان خوزستان سند توسعه آموزش های مهارتی تدوین شده است گفت: در راستای تدوین این سند با مشکلات فراوانی در استان از جمله نبود آمار و اطلاعات صحیح در دستگاه های مرتبط روبرو بودیم.

سید جمیل احمدی خواستار تدوین پرتال جامع در ادارات استان کردستان شد و افزود: نیاز به آمار و اطلاعات بخش های مختلفی در استان داریم.

مدیرکل آموزش و فنی و حرفه ای کردستان با اشاره به اینکه نسخه اولیه این سند آماده شده اگرچه خالی از ایراد نیست گفت: برای دسترسی به آمار بخش های مختلف استان با مشکل جدی مواجه بودیم و نبود آمار از دلایل تاخیر در تدوین این سند است.

وی همچنین گفت: آمار دقیقی از وضعیت استان در دسترس نیست و برای یافتن آمارها شخصا با مدیران کل دستگاه ها تماس می گرفتم تا آمار را بگیرم.

اعضای جلسه شورای آموزش پرورش اعلام کردند دولت دهم تدوین این سند را بر عهده اداره کل آموزش فنی و حرفه ای گذاشته است که استاندار فعلی کردستان از این موضوع انتقاد کرد و اظهار کرد تدوین سند را باید آموزش و پرورش به عنوان مجری آموزش های رسمی تدوین کند.

استاندار کردستان از سازمان آموزش و پرورش استان خواست طرح سند توسعه آموزش های مهارتی استان را تدوین کند و یادآوری کرد واگذاری روند تدوین این طرح به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در گذشته اشتباه بوده است.

عبدالمحمد زاهدی با قدردانی از تدوین کنندگان این طرح و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، افزود: زحمات خوبی برای تدوین این سند کشیده شده اما نیاز به سندی جامع و کامل که تمام جوانب آموزش های مهارتی در آن دیده شده باشد، داریم.

وی ذات مطالعه و پژوهش را قابل تقدیر و خوب دانست و گفت: هدف از این سند ترسیم نقشه راهی برای آموزش و پرورش است که در زمینه آموزش هنرستانی به چه سمتی می خواهد حرکت کند و باید افق برای این سازمان مشخص شود.

وی با انتقاد از اینکه طرح تدوین سند آموزش های مهارتی استان به جای آموزش و پرورش به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای واگذار شده است، گفت: ماهیت آموزش در سازمان آموزش و پرورش با اداره کل فنی و حرفه ای کاملا متفاوت است و از این رو این سند باید توسط آموزش و پرورش تدوین شود.

استاندار کردستان تاکید کرد: اطلاعات این سند در اختیار دستگاه های ذیربط قرار گیرد و مشاور نیز در آن بازنگری کند و در جلسه آینده شورای آموزش و پروش مطرح شود.

به گفته وی دستگاه های مرتبط دو هفته فرصت دارند این سند را مطالعه و نظرات نهایی خود را اعلام کنند تا لحاظ شود.

سند توسعه آموزش های فنی و حرفه ای کردستان توسط موسسه پژواک فکر سنندج تدوین شده و در آن وضعیت موجود بخش های صنعت، معدن، خدمات و کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته است.
منبع:ایسنا
کد مطلب: 262546