توصيه مطلب 
۰
 
Share/Save/Bookmark
رشد ترافیکی ۱۶ درصدی مرسولات در هشت ماه ۹۳
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۹
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پست ایران با بیان اینکه میزان مرسولات کشور در هشت ماه نخست سال ۴۱۸ میلیون بود، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد رشد ترافیکی داشته است.
به گزارش عرش نیوز؛حسین مهری، عصر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مرکزی، با اشاره به اینکه این رقم در استان مرکزی به ۸.۵ میلیون مرسوله می‌رسد، افزود: این میزان نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه پست نقش رابط بین دولت و مردم، دولت با دولت و مردم با مردم را برعهده دارد، گفت: امیدواریم با برنامه ریزی‌های انجام شده، عقب افتادگی های موجود در این بخش را با سرعت جبران کنیم.

بدهی سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی پست در زمان تحویل

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پست ایران در خصوص وضعیت مالی و بدهی‌های این شرکت، گفت: در زمان تحویل شرکت، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بدهی داشت.

مهری با بیان اینکه در آن زمان شرکت در ماده ۱۴۱ بوده و همچنان نیز مشمول این ماده می‌شود، ادامه داد: طبق این ماده در صورتی که شرکت سه سال در ماده ۱۴۱ باشد باید اعلام ورشکستگی کند که با چنین وضعیتی شرکت تحویل گرفته شد.

وی اظهار کرد: این شرکت در زمان تحویل  بدهی‌های سنگینی به دفاتر خدمات ارتباطی، پیشخوان، پیمانکاران خطوط و هواپیمایی‌ها و ... داشت و در کنار آن ملزومات اولیه همچون تمبر، نقش تمبر، کیسه لیبل و دیگر ملزومات را نداشت.

 رئیس هیئت مدیره شرکت پست با تاکید بر اینکه خوشبختانه وضعیت با کمک و تلاش‌های انجام شده، رو به بهبود است، اضافه کرد: شرکت از بهره‌وری منفی به بهره‌وری مثبت ارتقا و پیش‌بینی می شود امسال از زیان سه هزار و ۵۰۰ میلیاردی ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد ریال خارج شویم و طی دو تا سه سال آینده شرکت را از زیان کامل خارج کنیم.

سرانه مرسولات استان مرکزی بیش از رقم کشور

رئیس هیئت مدیره شرکت پست ایران با بیان اینکه رقم مرسولات استان مرکزی سال گذشته ۹ و بالاتر از سرانه کشور بود، اضافه کرد: رقم پست مرسولات سال گذشته به ازای هر نفر ۷.۲ بود.

مهری با اشاره به جایگاه پایین پست و سرانه مرسولات در کشور و افزایش حجم مرسولات پستی مردم در سال جاری نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: سرانه مرسولات کشور در سال جاری هشت بوده و امید است این رقم تا پایان سال به ۸.۵ برسد.

وی با بیان اینکه متوسط سرانه مرسولات دنیا ۵۰ است، تصریح کرد: ایران با متوسط سرانه مرسولات در دنیا بسیار فاصله دارد، در حالی که این رقم در آسیا و اقیانوسیه ۱۱.۲ است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پست ایران گفت: این شرکت برای به حداقل رساندن رقم مرسولات کشور به متوسط رقم مرسولات در آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند.

مهری با اشاره به تغییر ماموریت‌های پست، افزود: در گذشته پست تنها در امر پست نامه و امانات فعال بود اما در چند سال اخیر ماموریت های جدید علاوه بر فعالیت های فیزیکی برای شرکت تعیین شده که به فعالیت‌های الکترونیکی و مالی مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون در ابتدای راه بوده و با شرایط ایده‌ال فاصله داریم، ادامه داد: با توجه به افزوده شدن ۹ سرویس، ۱۲۲ خدمت جدید و با توسعه ماموریت ها تمام تلاش ما مصروف به افزایش خدمات و بهبود خدمت رسانی است.

فراهم شدن زیرساخت ها در کوتاه شدن سیر مرسولات موثر است

مدیرعامل شرکت پست ایران با اشاره به اینکه سیر مرسولات عادی در کشور از سه روز تا هفت روز است، بیان کرد: این زمان در خصوص مرسولات دیگر متفاوت است.

مهری ادامه داد: در پست پیشتاز زمانی بین ۲۴ ساعت تا پنج روز و در پست‌های ویژه این زمان بین ۱۰ تا ۳۶ ساعت است، که البته این زمان بندی‌ها با زیرساخت های کشور در ارتباط است.

وی با تأکید بر اینکه عملیاتی شدن دولت الکترونیک عملا بدون حضور شرکت پست امکان پذیر نیست، گفت: طبق نظر رئیس جمهور همه امور باید الکترونیکی انجام شود و پست در این راستا نقش موثری برعهده دارد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پست ایران با بیان اینکه عملیاتی شدن دولت الکترونیک باعث می‌شود ارتباط مردم با نهادها، دستگاه‌های دولتی و کارمندان به حداقل ممکن برسد، اظهار کرد: در این صورت بهره وری، سالم سازی محیط ادارات و امنیت مردم افزایش یافته و کاهش هزینه های جاری دولت، ترافیک و مشکلات زیست محیطی را به دنبال دارد.

مهری با اشاره به تعلق بالاترین سرانه مرسولات دنیا به شرکت پست آمریکا، افزود: سالانه به ازای هر شهروند در آمریکا هزار مرسوله پستی جابجا می‌شود و در واقع هر شهروند در طول روز ۳.۵ خدمت از پست آمریکا دریافت می‌کند و این امر نشان می‌دهد که اقدامات و خریدها به واسطه اینترنت و نهایتاً پست انجام می شود.

امضای قرارداد با هواپیمایی امارات

وی از امضای قرارداد با هواپیمایی امارات برای انجام سریعتر فعالیت‌های پست خبرداد و اضافه کرد: این قرارداد روز گذشته امضا شد و همچنین با شرکت ایرلاین ترکیش هم قراردادی منعقد شده است تا سرویس دهی به مردم با سرعت بیشتری به انجام شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پست ایران با تاکید بر اینکه هیچ جای دنیا پست به بخش خصوصی واگذار نشده است و ما نیز براین اصرار داریم که واگذاری به هیچ وجه انجام نشود، گفت: سال گذشته واگذاری شرکت پست به بخش خصوصی در دستور کار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت.

مهری ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده و با اعتقاداتی که دولت دارد جلساتی برگزار، گزارشات به مجلس ارائه و در کمیسیون‌های اصل ۴۴، ارتباطات و صنایع استدلال‌ها بررسی شد و خوشبختانه این واگذاری به نتیجه نرسید.

وی با تاکید بر اینکه آزادسازی در دستور کار شرکت قرار دارد، اظهار کرد: در این راستا دفاتر پیشخوان واگذر شد، خطوط‌ فرعی در حال واگذاری و بخش‌های خدماتی در گذشته واگذار شده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پست ایران با تاکید بر اینکه واگذاری شرکت پست به بخش خصوصی در دستور کار قرار ندارد، تصریح کرد: تنها چیزی که در مجلس نهایی شد مجوز گرفتن ایراتور دوم و سوم شرکت بود.

مهری در خصوص وضعیت اپراتور دوم، بیان کرد: فعالیت اپراتور دوم در کشور هنوز عملی نشده و شرکت پست به صورت یک شرکت دولتی باقی می ماند که خدمات پایه پستی را در کشور انجام دهد.

وی ادامه داد: خدمات روستایی به جهت وارد نشدن بخش خصوصی به روستاها، کدپستی، تمبر و نقش تمبر به دلیل اینکه اوراق بهادار هستند باید در کشور متولی داشته باشد و در نتیجه امکان واگذاری آن به بخش خصوصی وجود ندارد و در خصوص بین‌الملل و مراودات جهانی باید بخشی حاکمتی و دولتی پاسخگو باشد.

 مدیرعامل شرکت پست با بیان اینکه شرکت یارانه دریافت می‌کند و هنوز قیمت تمام شده از سوی مردم اخذ نمی شود، اظهار کرد: تلاش می شود با افزایش بهره‌وری کاستی‌ها را جبران کنیم.

مهری بیان کرد: امسال با توجه به افزایش ۲۵ درصدی هزینه‌ها در کشور ما تنها ۱۲.۵ درصد افزایش هزینه‌ها را داشتیم و ۱۲.۵ درصد باقی مانده را از طریق افزایش بهره‌وری تامین کردیم.

وی با اشاره به اینکه امسال حدود ۹ درصد کاهش نیروی انسانی در شرکت داشتیم، افزود: این رقم با ادغام، حذف شبکه‌های موازی، کوچک سازی ستاد و یک معاونته شدن استان‌ها انجام شد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پست ایران ادامه داد: با این اقدامات در حدود هزار و ۲۰۰ نفر به واسطه بازنشستگی، بازخرید و بازنشستگی پیش از موعد از چرخه شرکت خارج شدند، که این اقدام برای چابکی مجموعه، کوچک شدن آن، سرعت بخشیدن به روند فعالیت‌ها و کاهش هزینه‌ها انجام شد.

مهری تصریح کرد: این کاهش ۹ درصدی نیروی انسانی مجموعه همسو با افزایش ۱۶ درصدی حجم کاری افزایش سرویس های خدماتی جدید و افزایش بهره‌وری به منظور کاهش فشار به مردم است.

وی در بازدید از مجموعه پست استان، با بیان اینکه وضعیت استان در بحث رشد ترافیک نسبت به کشور وضعیت مناسبی ندارد، اضافه کرد: این فاصله ۱۱ درصد بوده و باید جبران شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پست ایران تصریح کرد: در بهره‌وری استان طی سال گذشته در بحث جاری و تولید درآمد و هزینه‌ها زیان‌ده بوده است اما خوشبختانه امسال رشد و دو میلیارد بهره‌وری داشته است.

مهری با بیان اینکه استان مرکزی در مقایسه با استان‌های مطرح و فعال کشور در عرصه پست وضعیت مطلوبی ندارد، اظهار کرد: انتظار داریم سرویس‌ها و خدمات‌دهی‌ها در این استان توسعه یابد.

وی با بیان اینکه به‌هنگام سازی و کدگذاری اماکن باید انجام شود، گفت: طبق قول‌های داده شده از سوی مدیران استان مقرر شد تا قبل از شهریور ۹۴ کدگذاری اماکن شهری و روستایی به‌روز و پایان یابد اما در مجموع نمره خوبی می‌توان به مجموعه پست استان داد.

منبع:مهر

کد مطلب: 335231