آیا زنگ‌ ورزش کارکرد واقعی خود را دارد؟
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۶
بسیاری از فعالان ورزشی معتقدند زنگ ورزش تا ایفای کارکرد واقعی خود و ارتقاء بخشیدن به فعالیت‌های جسمی دانش‌آموزان فاصله دارد.
به گزارش عرش نیوز،همه‌ی ما خاطرات تلخ و شیرین دوران مدرسه را به یاد داریم، تلخی برای سخت‌گیری‌های معلمان در زنگ ریاضی و شیرینی هم برای لذت‌های زنگ به یادماندنی ورزش.

روزهایی که دانش‌آموزان با ساک ورزشی یا حتی نایلونی که لباس و کفش‌های ورزشی را برای زنگ ورزش با خود به مدرسه می‌آوردند را همه به‌یاد داریم، برخی دانش‌آموزان هم بودند که با همان کفش‌های ورزشی به مدرسه می‌آمدند و لباس‌های ورزشی شان را هم که در ریز لباس‌های مدرسه پوشیده بودند تا فرارسیدن زنگ ورزش لحظه شماری می‌کردند.

زنگ ورزش که فرا می‌رسید معلم ورزشمان با سوتی که در دست داشت چند بار در آن می‌دمید و همه‌ی دانش‌آموزان را در حیاط مدرسه جمع می‌کرد و بعد از تیم‌بندی طبق روال همیشه بچه‌ها فوتبال را شروع می‌کردند.

در این زنگ با شور و نشاط که اکثر دانش‌آموزان برای آن لحظه شماری می‌کردند برخی‌ها هم بودند که پس از هزار خواهش و تمنا از معلم به خانه می‌رفتند و اگر زنگ وسط بود درس ساعت بعدی را مطالعه می‌کردند و به داخل حیاط نمی‌آمدند.

خاطرات زنگ ورزش شیرینی خود را دارد، اوج لذت دانش‌آموزان زمانی بود که در زنگ ورزش، معلم ورزش با بچه‌ها فوتبال بازی می‌کرد که البته برخی معلمان ورزش هم بودند که با کت و شلوار به کلاس می‌آمدند و پس از حضور غیاب، توپی به بچه‌ها می‌داد و باز هم به دفتر مدرسه باز می‌گشتند.

دانش‌آموزان، معلم ورزش را بیشتر از همه‌ی معلمان دوست داشتند چون لذت و آزادی زنگ ورزش برای بسیاری از آنها از هر زنگی بیشتر و بهتر بود.

امروز در اکثر مدارس هم دانش‌آموزان از کمبود برخی امکانات ورزشی گله دارند و هم معلمان از برخی کم لطفی‌ها به ورزش مدارس انتقاد می‌کنند اما یک معلم جوان به شدت از رویکرد خود معلمان هم انتقاد کرد و گفت: کوچکترین کاری که یک معلم ورزش می‌تواند انجام دهد طرز درست راه رفتن و درست نشستن است.

این معلم با بیان اینکه شمار فراوانی از دانش‌آموزان از ناهنجاری‌های اسکلتی رنج می‌برند، ادامه داد: معلمان ورزش در زنگ ورزش می‌توانند با راهنمایی‌های خود از بسیاری مشکلات اسکلتی دانش‌آموزان بکاهند.

آیا هم‌اکنون زنگ‌های ورزش کارکرد و کارآیی واقعی خود را دارد؟ آیا تمرین‌های ورزشی در این ساعت سبب ارتقاء جسمی دانش‌آموزان شده است؟ آیا در شرایط امروز زنگ ورزش شور و نشاط را در میان دانش‌آموزان ایجاد می‌کند؟ آیا معلمان ورزش توانسته‌اند نشاط روحی دانش‌آموزان را ارتقاء دهند؟

برای بررسی این وضعیت به سراغ شماری از کارشناسان ورزشی رفتیم تا علت را جویا شویم.

«زهره رئوفی» کارشناس ارشد تربیت بدنی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: زنگ ورزش در مدارس به زنگ تمرین‌زدگی و تکرارهای بی‌فایده ورزشی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه چرا باید معلمان ورزش در زنگ ورزش در سطح مدارس کمترین توجه را به این زنگ و حتی فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان داشته باشند؟ افزود: برخورد برخی معلمان ورزش با این ساعت درسی سبب تغییر نگاه دانش‌آموزان به معلم ورزش با دیگر معلمان شده است.

نائب‌ رئیس هیئت دوومیدانی استان افزود: برخی معلمان ورزش دچار تکرار و روزمرگی شده‌اند و شاید همین امر سبب شده تا خیلی‌ها زنگ ورزش را ساعتی بی‌اهمیت بدانند.

رئوفی هم‌چنین با اشاره به اینکه عواقب این بی‌توجهی‌ها به سطح دانشگاه‌ها نیز کشیده شده است، تصریح کرد: همین دانش‌آموزان فردا به دانشگاه می‌روند که اگر با همین نگاه امروز به ورزش به دانشگاه‌ها راه یابند باید ساعت‌های تربیت بدنی را جمع کرد.

«شیرین آزادی» فعال ورزشی و نائب رئیس هیئت والیبال استان نیز در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه نگاه به زنگ ورزش حتی از سوی برخی معلمان ورزش در سطح استان، نگاهی سطحی است و می‌توان گفت که این نوعی نگاه تفریحی برای گذارندن زنگ ورزش است.

وی با بیان اینکه کارآیی عملی برخی معلمان ورزش در سطح استان بسیار ضعیف است، ادامه داد: چرا باید زنگ ورزش که به نوبه خود یک واحد درسی تلقی می‌شود به ساعت مکمل برای دیگر دروس تبدیل شود؟

آزادی گفت: همه‌ی واحدهای درسی به یک اندازه، اهمیت دارند اما متاسفانه نگاهی که در سطح مدارس حاکم است سبب ایجاد دیدگاهی متفاوت بین ساعت درس ریاضی و ورزش شده است.

این فعال ورزشی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها از همان سطوح پایه برروی دانش‌آموزان در حوزه‌ی ورزش کار می‌کنند اما متاسفانه در کشور و به‌خصوص در استان ایلام خیلی آن گونه که شایسته است نگاه جدی به زنگ ورزش وجود دارد.

نائب رئیس هیئت والیبال استان ادامه داد: برخی معلمان ورزش در مدارس آگاهی کامل درباره‌ی رشته خود ندارند که همین امر سبب بروز مشکلاتی در بحث ورزش مدارس شده است.

«ارسلان چولکی» کارشناس ارشد تربیت بدنی و مدرس دانشگاه نیز با بیان این‌که متأسفانه بسیاری از مدارس سطح استان، کمترین امکانات ورزشی را دارند، اظهار کرد: چرا باید برای ۲۰ دانش‌آموز در یک کلاس درس تنها یک توپ فوتبال وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه چرا باید برخی دانش‌آموزان برای زنگ ورزش اهمیتی قائل نباشند؟ و حتی در گوشه‌ای بنشینند و درس و تکالیف ساعت بعدی را تمرین کنند؟ افزود: چرا این برخورد دانش‌آموزان که نشأت گرفته از برخورد معلمان ورزش با این ساعت است کنترل نمی‌شود.

چولکی گفت: بی‌توجهی مسئولان به زنگ ورزش زمینه‌ساز این مشکل در بخش ورزش مدارس شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه در روزهای بارانی و یا برفی زنگ ورزش به زنگ بیکاری تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: معلمان ورزش می‌توانند در آن ساعت‌ها که تمرین امکانپذیر نیست از ابتدایی‌ترین اصول ورزشی برای دانش‌آموزان بگویند.

«عباس فتحی» کارشناس ارشد تربیت بدنی و دبیر ورزش نیز به ایسنا گفت: متاسفانه زنگ ورزش در مدارس استان به زنگ فوتبال تبدیل شده است آن هم به شیوه‌ای غیر اصولی انجام می‌شود.

وی افزود: عدم برخورد صحیح بسیاری از معلمان ورزش در مدارس با این زنگ به‌نوعی عامل اصلی بی‌اهمیتی دانش‌آموزان به زنگ ورزش شده است.

فتحی این پرسش را مطرح کرد که چرا باید طوری برنامه‌ریزی کرد که برخی معلمان اعتقاد داشته باشند زنگ ورزش، زنگ مورد علاقه‌ی دانش‌آموزان تنبل است در حالی‌که برخی دانش‌آموزان شاید پس از دبیرستان دانشجوی این رشته شوند./ایسنا
کد مطلب: 188164