توصيه مطلب 
۰
 
Share/Save/Bookmark
مسئولین مهمترین مشکل مدیریت بحران کشور هستند
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۴
معاون وزیر راه و شهرسازی مسئولین را مهمترین مشکل مدیریت بحران کشور دانست و افزود: متاسفانه مدیران هنوز به این باور نرسیده‌اند که حادثه ممکن است هر زمانی اتفاق بیفتد و برای کاهش تلفات حادثه ها باید برنامه ریزی کنند.
به گزارش عرش نیوز؛احمد مجیدی صبح سه شنبه در کارگاه آموزشی مدیریت سوانح هوایی و بلایای طبیعی، اظهارکرد: در قانون برنامه توسعه سوم طرح جامع امداد و نجات طراحی شده است.

معاون امور دولت و مسئول هماهنگي امور استان‌های وزارات راه و شهرسازی عنوان کرد: در سوانحی که در بخش حمل و نقل اتفاق می افتد حضور امدادگر بدون آموزش امکان پذیر نیست.

وی مهم‌ترین مشکل مدیریت بحران در کشور را مدیران دانست و تصریح کرد: متاسفانه مدیران هنوز بروز حادثه در هر زمان و مکانی را باور نکرده و همین امر موجب شده تا نتوان به درستی فرهنگ آمادگی برای بروز حادثه را برای مردم انتقال داد.

مجیدی افزود: چنانچه این باور در مدیران ایجاد شود قطعا با جدیت بیشتری در راستای پیشگیری از حوادث گام برداشته و سبب بروز کمترین خسارت مالی و جانی در حوادث شوند.

وی با اشاره به اینکه این مسئله را باید بپذیریم که علاوه بر بلایای طبیعی، با حوادث انسان ساز بزرگی نیز در کشور مواجه هستیم، افزود: در حادثه سقوط هواپیما تهران – طبس ۳۹ نفر از هموطنانمان در خراسان جنوبی را از دست دادیم و التهاب و نگرانی بسیاری از آن سانحه در کشور ایجاد شده است.

مجیدی ادامه داد: این در حالی است که در همان روز ۶۱ نفر از دیگر هموطنانمان را در تصادفات جاده‌ای کشور از دست دادیم اما کسی از این مسئله ابراز نگرانی نکرده است.

هفت فرودگاه در سطح کشور در حال مطالعه و ساخت است

معاون امور دولت و مسئول هماهنگي امور استان‌های وزارات راه و شهرسازی با بیان اینکه ۸۹ فرودگاه قابل بهره‌برداری در کشور وجود دارد، افزود: از این تعداد بهره‌برداری و نگهداری ۵۴ فرودگاه در اختیار شرکت فرودگاه‌های کشور و بهره برداری و نگهداری ۳۵ فردگاه دیگر نیز در اختیار سایر ارگان‌ها از جمله شرکت پست و شرکت نفت قرار دارد.

وی خبر داد: احداث هفت فرودگاه دیگر نیز در کشور در حال مطالعه و ساخت قرار دارد.

مجیدی با اشاره به اینکه میانگین عمر هواپیماهای کشور بالای ۲۰ سال است،  تصریح کرد: زمانی که با هواپیماهای قدیمی اقدام به پرواز می‌کنیم و هدایت آن را به انسان‌ها می‌سپاریم باید ریسک خطای انسانی و سقوط آن را نیز بپذیرم.

معاون امور دولت و مسئول هماهنگي امور استان‌های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: عامل انسانی علت بروز بیش از ۹۰ درصد حوادث هوایی در کشور است که متاسفانه این میزان در کشور خیلی  بیشتر از سایر کشورها است.

مجیدی خطای انسانی را ناشی از هدایت هواپیما توسط خلبان و خدمه، نقص فنی هواپیما، نقص دستگاه‌های ناوبری، مدیریت، کارگروه ناوبری زمینی مراقبت و استاندارد پرواز و حوادث قهری را از جمله علل بروز سوانح هوایی عنوان کرد.

مدیران برای حوادث طبیعی و انسان ساز برنامه ریزی کنند

وی عنوان کرد: با انقلاب ایران و آغاز تحریم‌ها مشکلات در زمینه حمل و نقل هوایی کشور آغاز شد که از جمله آن می‌توان به ممنوعیت فروش هواپیماهای زیر ۱۵ سال ساخت به ایران اشاره کرد.

مجیدی با اشاره به انجام ۵۳۸ هزار و ۶۸۳ نشست و برخاست هواپیماها در کشور در سال ۱۳۹۱ عنوان کرد: آمار تلفات سوانح هوایی در مقابل آمار فوتی‌های تصادفات جاده‌ای بسیار کم است.

وی با بیان اینکه اولین پرواز هوایی در ایران در سال ۱۲۹۲ انجام شده است، بیان کرد: در این مدت دو هزار و ۱۲۷ نفر در کشور جان خود را در سوانح هوایی نظامی و غیرنظامی از دست داده‌اند.

مجیدی ادامه داد: از این تعداد ۹۷۷ نفر در سوانح هواپیماهای مسافربری، ۸۶۰ نفر در حوادث هواپیماها و بالگردهای نظامی و ۲۹۰ نفر نیز در انفجار هواپیمای مسافربری توسط ناو جنگی آمریکا جان خود را از دست دادند.

وی در پایان یادآور شد: مدیران باید برای حوادث طبیعی و انسان ساز برنامه‌ریزی کرده تا با پیشگیری و مواجهه مناسب با حوادث بتوان کمترین تلفات و تبعات اجتماعی و سیاسی را در حوادثه به همراه داشته باشیم.

منبع:مهر

کد مطلب: 331561