توصيه مطلب 
۰
 
Share/Save/Bookmark
هدف 78 درصد از شهروندان سریع رسیدن است
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۳
در بررسی فرهنگ استفاده اهالی از وسایل حمل ونقل عمومی مشخص شد که هدف 78 درصد شهروندان سریع رسیدن است.
به گزارش عرش نیوز:

افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ و گسترش بی‌رویه شهرها بدون برنامه‌ریزی صحیح، چیدمان اتفاقی مراکز تولید و جذب سفر و کمبود فناوری ارتباطی جایگزین، سبب ایجاد سفرهای شهری زیاد به ویژه با وسایل نقلیه شخصی شده است. این مسأله اثرات سویی مانند اتلاف وقت شهروندان، افزایش تصادفات، استهلاک وسایل نقلیه، ناآرامی روانی، هدر رفتن منابع اقتصادی، خسارت‌های جبران‌ناپذیر آلودگی محیط زیست و مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی را به‌همراه دارد. به همین دلیل استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان یک فرهنگ و نیاز جوامع شهری محسوب می‌شود. توسعه وسایل عمومی درون شهری و بهره‌برداری از این دستاورد می‌تواند بسیاری از مشکلات شهری را برطرف کند.

خبرنگار فارس بر آن شد در این گزارش وضعیت استفاده اهالی شهرری از ناوگان حمل و نقل عمومی منطقه را در قالب نظرسنجی بررسی کند. در این نظرسنجی که 50 نفر از اهالی محله های «خاور شهر»، «شهرک امام رضا(ع)»، «زمان آباد» و «باقرشهر» شرکت کردند درباره تمایل شهروندان برای سریع رسیدن به مقصد با استفاده از مترو و انتخاب نوع وسائل حمل و نقل عمومی منطقه سؤال شد و نتایج نظرسنجی را در اختیار «بهاره همت‌پور» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران قرار دادیم تا آن را بررسی کند.

فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را باید تمرین کرد

کارشناس ارشد علوم اجتماعی و مدرس دانشگاه گفت: در شهرهای مدرن مهمترین مسأله، ایجاد بهترین رابطه ممکن بین بافت‌های مسکونی و بافت اداری بوده، منظور از بهترین به این معناست که اولاً هزینه‌های حمل و نقل به حداقل ممکن رسیده و علاوه بر این باید بتوان به بهترین بهره‌وری در کار دست یافت که نیازمند کوتاه شدن مسیرها و پرهیز از خستگی ناشی از آنهاست.

همت‌پور توضیح می‌دهد مسأله دیگری که در نتایج تحقیق مشخص بوده که مربوط به سبک زندگی ایرانیان است.

وی تشریح کرد: سبک زندگی به معنای مجموعه‌ای از ارزش‌ها، شیوه رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها و طرز تلقی‌ها در هر چیزی را در بر می‌گیرد که می‌توان عجله را جزئی از فرهنگ ایرانی دانست؛ فرهنگ عجله در رانندگی، تردد عابران در خیابان‌ها و حتی هنگام سوار شدن به وسایل عمومی مشاهده می‌شود. برای فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت حقوق دیگران، از بین بردن عجله و استفاده بیشتر افراد از وسایل حمل و نقل عمومی باید به زیرساخت خاص تشکیل‌دهنده جامعه توجه کرد. در این زمینه خانواده، مدرسه و رسانه نقش مؤثری دارند زیرا این سه رکن جایگاه بسیار مهمی در جامعه‌پذیری افراد دارند.

خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که کودک عضو آن می‌شود و مدارس بعد از خانواده نقش بسیار مهمی در تربیت شهروند و احترام به حقوق شهروندی دارند و رکن نهایی در این زمینه رسانه است که ما در سال‌های اخیر شاهد اثرگذاری این رکن با ساخت انیمیشن‌های جذاب بوده‌ایم که متأسفانه ادامه پیدا نکرد.

این جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه بیان داشت: شهر، ترکیبی از فضاهای خصوصی و عمومی است که به گونه‌ای پیچیده در یکدیگر تداخل یافته‌اند و فضای خصوصی در فاصله اندکی از فضای عمومی دیده می‌شوند ولی آن چه که در فضای عمومی مهم بوده، فرهنگسازی در زمینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و احترام به حقوق شهروندی است که باید برای نسل‌های پس از ما خیلی بهتر و عمیق‌تر درونی شود.

میزان استفاده اهالی از وسایل حمل و نقل همگانی منطقه

در جوامع شهری استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی یک فرهنگ محسوب می‌شود، این فرهنگ و رفتار مثبت اجتماعی می‌تواند به سلامتی محیط زیست و کاهش ترافیک کمک کند.

براساس شاخص‌های نمودار به‌طور تقریبی 40 درصد اهالی همیشه از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

میزان تمایل در انتخاب انواع وسایل حمل و نقل عمومی

ساخت مترو، راه اندازی خطوط اتوبوس تندرو، تاکسی و اتوبوس‌های درون شهری کولردار گزینه‌های متنوعی را برای انتخاب نوع وسیله نقلیه فراهم کرده است، البته در بررسی انتخاب نوع وسیله حمل و نقل باید میزان دسترسی، تعداد و حساسیت جامعه آماری را در نظر گرفت.

نظر اهالی درباره نقش در کاهش زمان سفرهای درون‌شهری

مترو به عنوان پرسرعت‌ترین ناوگان حمل و نقل همگانی جایگاه بسیار ارزشمندی در بین اهالی دارد. به طوری که براساس نظرسنجی ما، 52درصد اهالی معتقدند مترو باعث کاهش زمان سفرهای درون‌شهری شده است؛ البته در بررسی این موضوع باید فاصله دسترسی اهالی به این وسیله را نیز در نظر داشت.

دسترسی حمل و نقل منطقه

خبرنگار فارس به بررسی میزان زمانی که شهروندان شهرری برای دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی نیاز دارند، پرداخت که در ادامه این مدت زمان‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

فاصله دورترین نقطه منطقه به نخستین ایستگاه مترو سطح منطقه 25 دقیقه است.

فاصله دورترین نقطه منطقه به نخستین خط اتوبوس تندرو 15 دقیقه است.

فاصله شهروندان نزدیکترین نقطه منطقه به نخستین خط اتوبوس تندرو 5 دقیقه است.

فاصله دورترین محل منطقه تا خط تاکسی محلی 10 دقیقه است.

فاصله دورترین ایستگاه اتوبوس محلی 10 دقیقه است.

فاصله دورترین نقطه منطقه به بزرگ‌ترین پایانه مسافرتی بین شهری (ترمینال غرب کشور) 35 دقیقه است.

فاصله نزدیک‌ترین نقطه منطقه به بزرگ‌ترین پایانه مسافرتی بین شهری (ترمینال غرب کشور) 5 دقیقه است.
منبع:فارس

کد مطلب: 307685
 
 
 


پربازدیدترین