توصيه مطلب 
۰
 
Share/Save/Bookmark
پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در لرستان تأسیس می‌شود
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۸
مدیرکل آموزش‌وپرورش گفت: مجوز تأسیس ۲ پژوهش سرای دانش‌آموزی در شهرستان‌های خرم‌آباد و پلدختر داده‌ شده است که باید تلاش شود تا روحیه پرسشگری و پژوهش در دانش آموزان نهادینه شود
به گزارش عرش نیوز؛گودرز کریمی‌فر امروز در جمع روسای مناطق و شهرستان‌ها، با اشاره به این‌که مجوز تأسیس دو پژوهش سرای دانش‌آموزی در شهرستان‌های خرم‌آباد و پلدختر داده‌شده است، اظهار داشت: باید تلاش شود تا روحیه پرسشگری و پژوهش در دانش آموزان نهادینه شود.

وی افزود: کیفیت‌بخشی به آموزش، ارتقاء جایگاه لرستان در کنکور سراسری، تقویت و گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش و توسعه پژوهش سراهای دانش‌آموزی ازجمله نتایج این حرکت علمی هوشمندانه در دستگاه تعلیم و تربیت لرستان است و ارتقاء پنج پله‌ای آموزش‌وپرورش لرستان در شاخص میانگین نمرات نهایی نشان داد که با برنامه محوری و پژوهش مداری می‌توان در مسیر ترقی و پیشرفت حرکت کرد.

کریمی فر با اشاره به این‌که روسای آموزش‌وپرورش باید تلاش کنند تا رهبری آموزشی را در دست گرفته و با تعامل، همفکری و هم‌افزایی به دنبال اعتلای فرهنگ و اندیشه این سامان باشند بیان کرد: توجه به پنج اصل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هماهنگی، کنترل و نظارت لازمه موفقیت مدیران است و برای پویایی و نشاط دستگاه باید به این مؤلفه‌ها توجه شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش با بیان این‌که آموزش‌وپرورش بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین نهاد فرهنگی و آموزشی است تصریح کرد: باید باتدبیر، عقلانیت و هوشمندی حرکت کرد و از حاشیه‌سازی و تنش اجتناب کرد.

وی برنامه محوری را یک اصل مهم در توفیق مدیران ذکر کرد و خاطرنشان کرد: باید با برنامه حرکت کرد و به تجزیه‌وتحلیل درست فعالیت‌ها و برنامه‌ها پرداخت.

کریمی فر عنوان کرد: کار در آموزش‌وپرورش باید بر اساس استفاده از خرد جمعی و فکر و اندیشه نخبگان و پیشکسوتان پیش رود و از حرکت‌های جزیره‌ای و سطحی اجتناب شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ارتقاء کیفیت آموزش، تقویت و حمایت از توسعه رشته‌های علوم انسانی را در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری لازم و ضروری برشمرد و گفت: باید توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی متناسب با نیاز بازار کار و نظریه‌پردازی در رشته‌های علوم انسانی را جدی گرفت و برای تحقق این اصول برنامه‌ریزی کرد.

کریمی فر تصریح کرد: باید روسای آموزش‌وپرورش آهنگ حرکت خود را متناسب با سیر حرکت کشور و استان تنظیم کنند و در اجرای دقیق سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی تلاش کنند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش با بیان این‌که ساماندهی نیروی انسانی بسترساز توسعه و پیشرفت در آموزش‌وپرورش است گفت: باید از ظرفیت و توان نیروی انسانی استفاده حداکثری شود چراکه سازمان‌دهی بهینه نیروی انسانی در راستای استقرار عدالت آموزشی است و در این راستا باید از ظرفیت دبیران مجرب و توانمند در مناطق محروم و حاشیه‌ای هم استفاده شود.

وی با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و راه‌اندازی دستگاه‌های گرمایشی مراکز آموزشی بیان کرد: در مدارسی که از دستگاه‌های گرمایشی نظیر بخاری‌های نفتی و گازی استفاده می‌شود، ضرورت دارد تا کنترل و نظارت جدی صورت گیرد تا از وقوع حوادث تلخ و دل‌خراش جلوگیری به عمل آید.

کریمی فر خاطرنشان کرد: پرداختن به وظایف اصلی و دوری از حاشیه‌سازی و تنش یک ضرورت انکارناپذیر است و مدیران باید بااراده، امید و پشتکار و تحمل سختی‌ها و مشکلات از موانع پیش روی به‌سرعت عبور کرده و به هدف و مقصود دست یابند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش عنوان کرد: باید اهداف بلندی را مدنظر قرارداد و با سعه‌صدر و کامل حرکت کرد چراکه کلان نگری، همت بلند و دوری از حاشیه مهم‌ترین راهبرد دستگاه تعلیم و تربیت در دوران فعلی است.

وی نظارت دقیق بر عملکرد مدارس از راه دور و بسته حمایتی مدارس غیردولتی را لازم و ضروری دانست و افزود: باید با نظارت و کنترل دقیق از خطاهای احتمالی پیشگیری کرد.

کریمی فر با اشاره به دستورالعمل جدید نهضت سوادآموزی عنوان کرد: باسواد کردن افراد بازمانده از تحصیل و اولیاء بی‌سواد دانش آموزان مأموریت مهم معاونت سوادآموزی است و لازم است تا مدیران آموزش‌وپرورش در انجام این مأموریت کمک کنند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش نظارت، کنترل و سلامت را در این مورد بااهمیت دانست و گفت: توجه به چهار عنصر روشنگری، تبیین برنامه‌ها، جریان سازی و اقناع گری می‌تواند مدیران را در انجام رسالت خطیر و مهمی که بر عهده‌دارند کمک کند.

وی نگاه به چهار مؤلفه کفایت، هدایت، حمایت و نظارت را از دلایل کامیابی مدیران ذکر کرد و گفت: باید قدر فرصت‌ها را دانست و با برنامه از موانع و تنگناها عبور کرد.

منبع:تسنیم

کد مطلب: 336478